Naar het fort van Jodhpur - Reisverslag uit Jodhpur, India van Familie Sanders - WaarBenJij.nu Naar het fort van Jodhpur - Reisverslag uit Jodhpur, India van Familie Sanders - WaarBenJij.nu

Naar het fort van Jodhpur

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Familie

04 Augustus 2014 | India, Jodhpur

Om 7.00 uur opgestaan, na een heerlijk ontbijt met keuze uit allerlei heerlijkheden, om 9.00 naar de auto gegaan. Santosh was zoals altijd alweer paraat. Hij bracht ons naar het koninklijke crematorium, schitterend gelegen in de buurt van het fort, wat ons daar opvalt (en dat komt meer voor in India): je ziet alleen portretten van allerlei generaties mannen. Waar blijven de vrouwen? Hier worden de mensen gecremeerd, een deel van de as, waaronder een gedeelte van de schedel, gaat naar de Ganges, waar dit wordt verstrooid door meestal de oudste zoon, en als die er niet is, door de man van de dochter. Later vragen wij aan Santosh waar de vrouwen blijven na hun overlijden: die worden hier dus wel gecremeerd, maar daar zie je verder geen portretten of namen van terug. Hierna gaan wij naar het Mehrangarh fort, daar is Jodhpur bekend om, dat is enorm groot, we worden voor de deur afgezet, na een securitycheck naar binnen. We betalen toegang, ook voor de camera's, en hebben hier een audiotour. Blijkbaar vinden ze ons hier ook weer heel bijzonder, want om de haverklap moeten we weer met mensen op de foto. Ivar is dit snel zat hoor! Die oortjes op je hoofd en zo'n soort afstandsbediening om je nek, is met deze temperaturen erg zweterig. We proberen vol te houden, het is een prachtig fort, met een museumgedeelte er in, en het uitzicht over de blauwe stad is vanaf boven prachtig. Toch hadden we ons van de blauwe stad meer voorgesteld, het is eigenlijk alleen het uitzicht van bovenaf, want mensen schilderden hun huizen dus op het dak blauw, vroeger ook de zijkanten, dit was voor verkoeling en tegen insecten. Het echte centrum van Jodhpur zit rond ons hotel, dus niet in het blauwe gedeelte. Dit stuk heeft veel markt en straatjes waar het enorm vies is en stinkt! Het hotel is prachtig oud, met ook een museumgedeelte, het is er schoon, de kamers zijn heel mooi, maar helaas geen wifi en warm water voor de meiden! Na terugkomst van het fort rijden we op advies van Santosh rond half drie naar een restaurant Gypsy met een soort all you eat formule van allerlei Indiase tapas hapjes. We nodigen Santosh uit, er zitten weer allemaal mannen, en geen Indiase vrouwen, Er komen allerlei mannen langs met pannetjes, die de bakjes op je bord vol scheppen, het is heel apart eten, ook zoetigheden. Lisette is het Indiase eten inmiddels een beetje zat, maar goed, toch weer een belevenis op een andere manier. Daarna terug naar het hotel om te relaxen, even opfrissen, even rusten. Om half zes gaan we lopend door de winkelstraatjes op zoek naar souvenirs. Veel mensen spreken je aan, vragen waar je vandaan komt, als je dan zegt uit Nederland, doen ze vaak zaken in Amsterdam en hebben ze wel een winkeltje achteraf waar je heen kan, we bedanken dan. We zijn er voor gewaarschuwd om hier niet op in te gaan.
Om kwart voor zeven met Santosh afgesproken om nog wat winkels met zilveren sieraden te bekijken. Ze hebben hier ringen met diamanten en smaragd voor ongeveer 110 euro maar ondanks dat niets gekocht. Daarna brengt hij ons naar On The Rocks, hier hebben we eerder geluncht, 's avonds is het prachtig verlicht, en je hoort veel vogeltjes....en ze hebben echt patat! Voor mijn buik waar ik al dagen last van heb, best een keer lekker samen met komkommer en tomaat, vooraf nemen we allemaal romige tomatensoep, Ivar heeft een soort kipnuggets, Lisette groente in tempura beslag en loempia, Pim neemt een Indiaas lamsgerecht met rijst. Vanille ijs en cappuccino toe, goed maal. Terug naar het hotel, pakken en douchen en slapen, morgen reizen we verder naar Jaipur, dit is ook de woonplaats van Santosh.